اين درس جهت رفع نيازهاي علمي دانشجويان دوره MBA بازاريابي استراتژيك كه ممكن است قبلاً درس اقتصاد را بعنوان دروس اصلي نگذرانيده اند تدوين شده است.
اين درس به طور عمده دو هدف را دنبال مي كند. اول: آشنايي دانشجويان با اصول علم اقتصاد نوين در جهان امروز. دوم: توانمندسازي دانشجويان تا بتوانند دانسته هاي خود را تا آنجايي كه به كار و حرفه ايشان مربوط مي شود در عمل استفاده نمايند انتظار آنيست كه با گذرانيدن اين درس دانشجويان با مباني نظري علم اقتصاد آشنا شوند و قابليت تعميم اين نظريه ها را در زندگي روزمره خود بيابند. به همين دليل در طول درس مثال هاي فراواني از چگونگي تعميم مفاهيم اقتصادي در امور جاري بيان خواهد شد
رئوس مطالب
- چهارچوب مدل اقتصاد كلان
- عرضه كل و تقاضاي كل
- تعادل و عدم تعادل در بازارهاي پول (نوسانات نرخ بهره) بازار كالا و خدمات (نوسانات نرخ تورم)
- تجارت خارجي (نوسانات نرخ ارز)
كاربرد حسابهاي ملي
- تحليل تقاضا- الگوهاي تقاضا- رابطه تقاضا با درآمد- جمعيت (ضريب جيني)
- تحليل سرمايهگذاري- منابع سرمايه و تقاضاي سرمايه- ساختار نرخ بهره- فرآيند انباشت سرمايه و تاثيرات آن بر رشد و توسعه اقتصادي.
- تحليل هزينههاي دولتي- بودجه عمومي- اندازه دولت- تحليل نقش دولت در اقتصاد- تحليل بخش خارجي اقتصاد- صادرات و واردات- زيرساختها- قانونگذاري- كارايي و كفايت نظام بانكي.
نظريههاي توسعه اقتصادي
مرور گذرا بر تئوريهاي رشد و توسعه- مدلهاي توسعه در كشورهاي نوظهور- عملكرد تاريخي رشد و توسعه اقتصاد در كشورهاي صنعتي غربي.
اقتصاد ايران
تحليلهاي نظري اقتصاد ايران در بخشهاي كشاورزي- صنعت و خدمات- تحليل نقش نفت و گاز در اقتصاد ايران.