این درس با محوریت طرح مفاهیم، کمک به درک جنبههای سازمانی، مدیریتی و عملیاتی سیستمهای اطلاعاتی و چگونگی دستیابی سازمانها به مزیتهای راهبردی و عملیاتی سیستمهای مزبور در محیطهای کسب و کار برنامه ریزی شده است. شناخت انواع سیستمهای اطلاعاتی مبتنی بر IT و زمینههای کاربرد آنها در سازمانها، تحلیل استراتژیک سیستمهای یاد شده و نحوه تاثیر آنها در دستیابی سازمان به مزیتهای رقابتی و حصول اهداف سازمانی، چگونگی ایجاد و بکارگیری نظامهای اطلاعاتی در سازمانها ، آشنایی با نقش سیستمهای اطلاعاتی در شیوههای نوین تجارت و کسب و کار و روشهای کنترل و مدیریت سازمانها و مرور آخرین یافتهها در این حوزه از جمله موارد قابل توجه در کلاس خواهد بود.
سرفصل مطالب
رویکردهای معاصر در مطالعه سیستمهای اطلاعاتی
مفاهیم و تعاریف پایه
آشنایی با انواع سیستمهای اطلاعاتی در سازمان در لایههای مختلف و ارتباط آن با نقشهای مدیریتی
یکپارچگی نظامهای اطلاعاتی و سیستمهای در سطح بنگاه
سیستمهای برنامه ریزی منابع بنگاه (ERP)
بررسی نقش استراتژیک سیستمهای اطلاعاتی در سازمان و رابطه آنها با استراتژی کسب و کار
تحلیل مدلهای راهبردی سیستم های اطلاعاتی در سازمانها
برنامه ریزی و ایجاد سیستمهای اطلاعاتی در سازمان ، متدولوژیها و مراحل توسعه
تحلیل عوامل موفقیت و عدم موفقیت پروژههای توسعه سیستمها
نقش فناوری و سیستمهای اطلاعاتی مربوط در دگرگونی فرایندهای تجارت و کسب و کار
بررسی آثار اجتماعی سیستمهای اطلاعاتی
مروری بر تازههای مباحث سازمانی و مدیریتی سیستمهای اطلاعاتی: توسعه نظامهای تصمیمگیری، مدیریت دانش در سازمانهای دیجیتالی، سازمانهای گسترشیافته تحت وب، موارد جدید متناسب با زمان ارایه درس
منابع و مراجع
Kenneth C. Laudon & Jane P. Laudon , “ Management Information Systems (Managing the digital firms)” , Prentice Hall (9th edition) , 2006
Turban , “ Information Technology for Management” , McGraw Hill , 2006
Gerald V. Post , David L.Anderson , “Management Information Systems (Solving Business Problems with Information Technology)” , Irwin McGraw Hill , 2006
Efraim Turban , “Electronic Commerce - A managerial Perspective” , Prentice Hall , 2006