سازمان هاي امروز با بهره گيري از ويژگيهايي كه در بستر IT بوجود آمده است امكان گسترش فعاليتها و ارتباطات خود را از هر دو سمت تأمين كنندگان و مشتريان خواهند داشت. مثالهايي از اين دست را مي توان در تجربه شركتهاي بزرگي چون Dell و تویوتا پيدا كرد و ملاحظه کرد که چگونه با استفاده از ابزارهاي جديد فرآيندهاي توليد محصول ويا ارائه خدمات را بصورت همه جانبه مديريت كرده و خواسته ها و انتظارات مشتريان را با هماهنگي فرآيندهاي داخلي و انتقال سفارشات به تامين كنندگان به بهترين شكل و كمترين زمان و هزينه پاسخ مي دهند. اين درس در ادامه مباحث برنامه ریزی منابع سازمان و سیستم ERP به فرآيندهاي ارتباطی سازمان با حلقه های بیرونی خود شامل "مديريت ارتباط با مشتريان" و "مديريت زنجيره تأمين" و چگونگي ايجاد آنها در فضاي web خواهد پرداخت.
سرفصل مطالب
مفاهیم یکپارچگی شبکه ای سازمان ها
ارتباط سیستم برنامه ریزی منابع سازمان (ERP) با حلفه های بیرونی سازمانی
مفاهیم مديريت ارتباط با مشتري:CRM
انواع CRM
مدیریت روابط مشتریان الکترونیکی: e-CRM
مديريت زنجيره تأمين:SCM
Intelligent SCM
يكپارچگي بنگاه: EAI
برنامه ريزي منابع بنگاه، فراسوي آن: ERP . ERPII
منابع و مراجع
1- Gary A. Langenwlater , “ERP: ERP and Beyond” , CRC press , 2000