معضل اساسي بسياري از سازمان ها در نوع نگاه و نگرش آنها به سازمان از ديدگاهي كاركردي و ديدن واحدها و دپارتمانهاي سازماني به صورت تخ صصي و جزيره اي است . امروزه تمامي استانداردهاي سيستم هاي مديريتي، مدل هاي تعالي سازماني، مدل هاي تحول سازماني و ... ، سازمان را از ديدگاه فرايندي و واحدهاي سازماني را در تعاملي به هم پيوسته و جامع و به شكل زنجيره اي متعامل از فرايندهاي سازماني مي بينند . در اين نگاه متوليان فرايندهاي سازماني از طريق واحدها و دپارتمانهاي سازماني كه هركدام در فرايندهاي سازمان نقش ا ف يا مي كنند، نهايتا " ارزش افزوده اي را فراتر از رقبا و از طريق يك مزيت رقابتي براي مشتري ايجاد مي كنند.
براي مدلسازي ، تحليل و بهبود فرايندهاي سازماني مي توان از زنجيره ارزش پورتر ، دسته بندي هاي ارائه شده در سيستم هاي مديريت كيفيت و نظاير آن بهره گرفت.
كه توسط PCF (Process Classification Framework) چارچوب مدل مرجع فرايندي طراحي و براساس بهترين ها و الگوها APQC (American Productivity and Quality Center) همواره بروز رساني مي شود، پاسخي جامع و به روز به طراحي فرايندهاي سازماني است . اين مدل هم به شكل عمومي براي استفاده كليه سازمانها و هم به صورت تخصصي براي سازمانها در بخش هاي مختلف صنعت نظير خودرو، حمل و نقل و صنايع ريلي ، هوافضا و دفاعي، صنايع بالاد ستي و پايين دستي نفت، دارو، محصولات مصرفي، بانك، ارتباطات راه دور،رسانه، آموزش و .... ارائه شده است و فهرست اين صنايع روز به روز افزوده مي شود.
به اتكاء تجربه بيش از 50 APQC PCF كارگاه آموزشي بهبود و اصلاح فرايندها با استفاده از مد ل مرجع سال فعاليت مشاوره سازمان مديريت صنعتي و توسط مشاوران ارشد اين سازمان در جهت پاسخگويي به نياز آموزشي مربوط به مدلسازي ، تحليل و بهبود فرايندهاي سازماني طراحي شده است . با توجه به طراحي محتواي دوره براساس منابع علمي و كام لترين مدل مرجع فرايندهاي كسب و كار در دنيا ، طراحي محتوا متناسب با شرايط سازمان هاي دولتي و خصوصي كشور و كمبود برگزاري دور ههاي تخصصي اثربخش در كشور، اين دوره مي تواند APQC PCF مهندسي مجدد فرايندها براساس مدل هاي مرجع به ويژه مدل كمك شاياني به افراد مرتبط با اين حوزه در كشور نماید.
هدف دوره
هدف اين دوره آشنا نمودن شركت كنندگان با مفاهيم مربوط به فرايندهاي كسب و كار و معماري و تقويت مهارت آنها در (PCF) فرايندهاي سازماني و مدل جامع چارچوب طبقه بندي فرايندهاي سازماني مي باشد به APQC PCF به كارگيري مراحل رويكرد بهبود و اصلاح فرايندها با استفاده از مد ل مرجع گونه اي كه در انتهاي اين دوره قادر باشند تا بر مبناي اين مدل ، فرايندهاي سازماني را شناسايي و تحليل نموده و وضعيت مطلوب معماري فرايندهاي سازماني را تبيين و تدوين نمايند.
در اين دوره شركت كنندگان ضمن آشنايي با مفاهيم ، نحوه به كارگيري ابزارهاي لازم براي تدوين و تحليل وضع موجود فرايندها و هم چنين ابزارهاي طراحي وضعيت فرايندهاي مطلوب سازماني را فرا مي گيرند. از جمله اهم اين ابزارها مي توان به شناسنام هي فرايندي، نمودار فرايندي، نمودارهاي گردش اطلاعاتي، مدل ذ ينفعان، مدل زنجير هي ارزش، مدل سلسله مراتب فرايندي كسب و كار، شاخص هاي تحليل فرايندها، در تحليل و بهبود فرايندها ، اشاره نمود. APQC PCF ابزارهاي تحليل و بهبود فرايندها وكاربرد مدل مرجع
هم چنين شركت كنندگان در انتها با استخراج نقاط بهبود اجزاي پشتيبان فرايندهاي مطلوب (كاركردها / انسان / نق شها / ساختار سازماني / فناوري)، چك ليست هاي مطلوبيت فرايندهاي طراحي شده (هم سويي با استراتژي ها، برنامه ها و كاركردها، برآورده كننده الزامات و نيازمندي ها، رفع مشكلات وضعيت موجود) و اصول استقرار فرايند مطلوب (تحليل شكاف، برنامه ريزي استقرار و مديريت تغيير) آشنا شده و آ ن را طي كارهاي گروهي طي كلاس تمرين مي نمايند.
محتواي دوره
• مرور مفاهيم مربوط به فرايندهاي كسب و كار
تعريف مفاهيم کارکرد، فرايند، فعاليت و گردش کاري
جنبه هاي مختلف فرايندهاي كسب و كار (استراتژ يها، برنام هها و كاركردها / انسان / نق شها / ساختار سازماني/ فرايند / اطلاعات / فناوري)
تعريف داده، اطلاعات و سرفصل اطلاعاتي
زنجيره ارزش سازماني
شبکه فرايندها و عوامل مؤثر بر کارکرد آن
مديريت فرايندها در سازمان
• معماري فرايندها در سازمان
معماري فرايندها در سازمان
ضرور تها و اهداف معماري فرايندها
معرفي رويکردهاي بهبود و اصلاح فرايندها (از جمله مهندسي مجدد)
معرفي رويکرد معماري فرايندي براي بهبود فرايندها
دستاوردهاي پروژ ههاي معماري فرايندي
عوامل كليدي موفقيت پروژ ههاي معماري فرايندي
• مدل هاي مرجع فرايندي
چارچوب و متدولوژي
مدل و مد لسازي
مدل مرجع
ضرورت استفاده از مدل مرجع
مدل کسب و کار
مدل مرجع كسب و كار
معرفي مد لهاي مرجع كسب و كار
APQC PCF مدل مرجع كسب و كار
• رويكرد بهبود و اصلاح فرايندها با استفاده از مدل مرجع APQC PCF
گام اول: شناخت وضعيت موجود
گام دوم: تحليل وضعيت موجود و استخراج الزامات وضعيت مطلوب
گام سوم: تدوين وضعيت مطلوب معماري فرايندي و فرايندهاي سازمان
روش تدريس
روش تدريس به صورت كاملا " كاربردي و مبتني بر موردكاوي و تمرين گروهي مراحل بهبود و اصلاح و دريافت توصيه هاي بهبود مي باشد. APQC PCF فرايندها با استفاده از مدل مرجع
روش ثبتنام
تکمیل فرم ثبت نام و ارسال آن به سازمان
فراهم آوری مدارک ثبت نام
شركت در مصاحبه ورودي
اساتيد دوره
اساتيد دوره از اعضا هيئت علمي، مشاوران و مديران اجرايي حوزه مشاوره مديريت سازمان مديريت صنعتي مي باشند.
مخاطبين
شركت هاي مشاوره و مشاوران حقيقي حوز هي مديريت و به ويژه مديريت فرايندهاي سازماني
گواهينامه
درپايان دوره به شرکت کنندگاني که ساعات حضورآنها درجلسات درس بيش از 75 درصد کل ساعات دوره باشد ، گواهينامه تخصصي پايان دوره اعطاء خواهد شد . ارزيابي و قضاوت ميزان يادگيري دانشجويان براساس آزمون طي دوره، کارگروهي و پروژه هايي است که از طرف استادان دوره تعيين م يگردد. گواهينامه به دو زبان فارسي و انگليسي تهيه و ارائه مي شود.
مدت ، محل و شيوه برگزاري دوره
مدت کل دوره 40 ساعت مي باشد . جلسات آموزشي به صورت نيم روز در هفته ( 5 ساعت آموزشي) برگزار مي گردد.